تدوین فیلم عروسی: چند نکته‌ی کاربردی

تدوین فیلم عروسی: چند نکته‌ی کاربردی

ممکن است عضو یک گروه با تخصص عکاسی و فیلمبرداری عروسی باشید، یا یک تازه‌کار تنها که از مهمانی‌های کوچک و نامزدی‌ها فیلم تهیه می‌کند. فرقی ندارد. در هر حال یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کار شما، تدوین است. آخرین مرحله قبل از این که بهترین و مهم‌ترین یادگاری عروسی را به عروس و داماد تحویل دهید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از استودیوهای تازه‌کار و تدوین‌گرهای کم‌تجربه مرتکب می‌شوند، خرید ملزومات گران‌قیمت است. مطمئن باشید که گران‌قیمت بودن ابزارآلات شما، بهتر شدن کیفیت کارتان را تضمین نمی‌کند. پس بهتر است که بخشی از هزینه‌تان را صرف شرکت در کلاس‌های آموزشی و آشنایی با تکنیک‌ها و اصول کنید.
هفت نکته در مورد تدوین فیلم عروسی. در ادامه بخوانید.

یک:
همان‌طور که هیچ‌وقت در یک عکس سرِ سوژه را نمی‌برید، در ویدئوتان هم سر سوژه‌های مهم را کات نزنید. بهترین نما نمایی است که اکثر شخصیت‌های مؤثر در فیلم (عروس و داماد و نزدیکان‌شان) سر بریده نداشته باشند.

دو: موضوع اصلی عروسی عروس و داماد هستند. شاید این حرف به نظر واضح و مسخره بیاید، اما بسیار مهم و ظریف است. موضوع فیلم هرچه که باشد، باید آن موضوع کاملاً به وضوح بیان شود. مثلاً در صحنه‌ای که عروس و داماد حلقه به دست هم می‌کنند، اگر یکی از دوربین‌ها دست‌ها را گرفته، و دیگری جمعیت را، بهتر است شما به هیچ عنوان از تصویر دوربین دوم استفاده نکنید. چون مهم‌ترین بخش عروسی با صحنه‌هایی شلوغ کم‌انرژی می‌شود.

سه:
درعین‌حال سعی کنید یک صحنه را از زوایای مختلف نشان دهید. نمایش یک صحنه از فقط یک دوربین، حوصله‌ی بیننده را سر می‌برد. باید این حس را به بیننده منتقل کنید که او می‌تواند بیش‌تر از آن چه در عروسی دیده از طریق فیلم ببیند: از زوایای مختلف.

چهار:
اگر با صحنه‌هایی مهم برخورد کردید (مثل حلقه دست کردن، کیک در دهان هم گذاشتن یا بوسه‌ی بعد از عقد) و دیدید که فیلمبردارها نتوانسته‌اند از نمای نزدیک فیلمبرداری کنند، خودتان با تکنیک‌های تدوین، تصویر را بزرگ کرده و بر موضوع اصلی متمرکز شوید. البته ممکن است این کار کمی به کیفیت تصویر لطمه بزند، اما مطمئن باشید که این افت کیفیت بهتر از تماشای تصویر کوچک و ناواضح بوسه‌ی عروس و داماد، در میان سر و کله‌ی شلوغ مهمان‌ها است. و البته اگر حرفه‌ای باشید می‌دانید که نرم‌افزارهای جدیدی برای بهبود کیفیت فیلم در این شرایط وجود دارد.

پنج:
باید امیدوار باشید که فیلمبردارها تصاویر مهم و تأثیرگذار را با سه‌پایه فیلمبرداری کرده باشند. در لحظه‌ای که داماد حلقه به دست عروس می‌کند، ذره‌ای لرزش دوربین، می‌تواند نمایش‌دهنده‌ی شک و تردید داماد بوده و این حس را ناخودآگاه به بیننده منتقل کند. و می‌دانید که این لرزش هنگامی که دوربین روی دست‌ها زوم کرده خیلی هم بیش‌تر می‌شود. اما اگر تصاویرتان لرزش داشت نترسید. در ساده‌ترین نرم‌افزارهای تدوین هم روش‌هایی دقیق برای رفع لرزش تصویر وجود دارد. از آن‌ها استفاده کنید.
شش:
یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند تفاوت تدوین‌گر تازه‌کار و حرفه‌ای را به سرعت مشخص کند، شیوه‌ی استفاده از ابزارهای ترانزیشن (فید، دیزالو و…) است. هرچه بیش‌تر از ترانزیشن استفاده شده باشد، معنی‌اش این است که تدوین‌گر وقت کم‌تری صرف و تلاش کم‌تری مبذول داشته برای این که یک قطعه‌ی بلند از فیلم را به شکل طبیعی سر جایش قرار دهد. ترانزیشن کم‌تر ارزش فیلم نهایی عروسی را بیش‌تر می‌کند.
هفت:
پس از پایان کار تدوین، اطمینان حاصل کنید که بخش ورودی فیلم، به اندازه‌ی کافی جذابیت و موضوعیت دارد تا توجه بیننده را به خود جلب کند و مثل یک فیلم سینمایی تا انتها با خود بکشاند. توجه کنید که “جذابیت” و “موضوعیت” باید همزمان باشند. به عنوان مثال استفاده از تصاویر هنرپیشه‌های زیبای سینما در مقدمه‌ی فیلم ممکن است جذاب باشد، اما موضوعیت ندارد. و باز تکرار می‌کنم که مسئله‌ی اصلی عروس و داماد هستند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید